Podstawowe wyposażenie warsztatu – nie tylko klucze i podnośniki.
Kobyłki samochodowe należą do jednych z podstawowych narzędzi, które powinny się znaleźć w każdym domowym, ale również profesjonalnym warsztacie mechanicznym. Koziołki metalowe pozwalają bowiem unosić w powietrzu bardzo ciężkie przedmioty takie jak samochody, przyczepy czy łodzie by można było dostać się do mechanizmów znajdujących się chociażby w podwoziu.

Kobyłka samochodowa i jej rodzaje
Na rynku narzędzi i części samochodowych możemy uświadczyć dwa rodzaje kobyłek. Te kobyłki warsztatowe różnią się od siebie głównie sposobem produkcji. Wyróżniamy więc koziołki warsztatowe formowane plastycznie i koziołki metalowe odlewane. Należy wiedzieć, że bardziej wytrzymałe kobyłki samochodowe są te odlewane. Wynika to z faktu, że ich ściany są nieco grubsze. Odlewane koziołki warsztatowe będą więc dobrym produktem dla warsztatów, które zajmują się ciężkimi autami. Kobyłka samochodowa formowana przyda się z kolei do unoszenia lżejszych z natury łodzi czy też przyczep. Kobyłki samochodowe różnią się również pod względem budowy. Znów na rynku wyróżnić można dwa ich rodzaje. Niektóre kobyłki warsztatowe posiadają specjalne poziome wzmocnienia w postaci pręta – i to one oczywiście są bardziej wytrzymałe. Należy jednak pamiętać, że te bez wzmocnień, ze względu na swoją budowę są bardziej stabilne.

Koziołki metalowe – jak używać?
Podstawową zasadą, która powinna przyświecać wszystkim działaniom i czynnościom w warsztacie samochodowym jest bezpieczeństwo! Używając kobyłek, warto upewnić się, że podłoże, na którym będą stały kobyłki samochodowe jest odpowiednio twarde. Miękki grunt może sprawić, że samochód po prostu się zapadnie a sytuacja ta może być niebezpieczna dla mechanika znajdującego się na dole. Należy również przestrzegać maksymalnego dopuszczalnego ciężaru jaki najczęściej wytłaczany jest na kobyłkach. Zbyt duża masa podpieranego samochodów może połamać nasze koziołki warsztatowe – a to również jest niebezpieczna sytuacja dla mechanika. Lepszym pomysłem jest zakup kobyłek, które utrzymają większy ciężar niż liczenie na łut szczęścia. Równie ważny jest sposób podpierania przyczepy czy samochodu – kobyłki warsztatowe należy umieszczać dokładnie w tych miejscach, które producent przeznaczył do podnoszenia całej konstrukcji. Ich lokalizację znajdziemy w podręczniku użytkownika czy w instrukcji. Najczęściej będą to obszary w okolicach końcówek progów pojazdu. Ostatnim z testów, które warto wykonać przed przystąpieniem do naprawy samochodu stojącego na koziołkach – jest sprawdzenie skuteczności naszych podpórek. Należy poruszyć pojazdem w taki sposób, jakbyśmy chcieli go rozbujać. Jeśli stoi stabilne, nie musimy się niczego obawiać.





