Podstawy prawne dotyczące BHP
Zasady tworzenia, organizacji, działania, uprawnień i kwalifikacji służby bezpieczeństwa i higieny pracy w Polsce określają art. 23711 Kodeksu pracy oraz rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Ustawa o służbie BHP definiuje strukturę, role i obowiązki pracowników BHP, jak również podstawy prawne i ramy działania dla pracodawców.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 października 2006 r., sygn. akt I OSK 263/06, wskazuje na dwie formy realizacji obowiązków w zakresie BHP: poprzez służbę BHP lub przez powierzenie wykonywania zadań służby BHP innemu pracownikowi.
Zgodnie z art. 23711 § 1 Kodeksu pracy, obowiązek utworzenia służby BHP (zatrudnienie etatowego pracownika BHP) powstaje w momencie zatrudnienia więcej niż 100 pracowników. W przypadku pracodawców zatrudniających mniej niż 100 pracowników, mogą oni powierzyć wykonywanie zadań służby BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
Rola pracownika BHP
Pracownik BHP jest kluczową postacią w systemie bezpieczeństwa i higieny pracy. Jego rola obejmuje przede wszystkim kontrolę i nadzór nad zgodnością procesów pracy z przepisami BHP, prowadzenie szkoleń dla pracowników oraz współpraca z organami nadzoru (np. Państwową Inspekcją Pracy).
Koordynator służby BHP, zgodnie z przepisami, powinien posiadać kwalifikacje co najmniej starszego inspektora ds. BHP. Są one potwierdzone ukończeniem odpowiednich kursów i szkoleń. Osoba ta może być zatrudniona na umowę o pracę w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, w zależności od potrzeb zakładu pracy.
Pracodawca zatrudniający 100 pracowników i więcej
W przypadku pracodawcy zatrudniającego 100 pracowników, zgodnie z przepisami, jest on zobowiązany do utworzenia służby BHP, co oznacza zatrudnienie co najmniej jednego pracownika na stanowisku ds. BHP. Przepisy nie precyzują, w jakim wymiarze czasu pracy powinien być zatrudniony pracownik BHP, jednak wskazują, że w razie potrzeby inspektor pracy może nakazać zwiększenie liczby pracowników służby BHP.
Pracodawca, zatrudniający więcej niż 100 pracowników, np. w firmie produkcyjnej, zobowiązany jest do zatrudnienia co najmniej jednego pracownika służby BHP, który pełni funkcje doradcze i kontrolne w zakresie BHP. W przypadku zatrudniania od 101 do 600 pracowników, zalecane jest zatrudnienie co najmniej jednego pracownika służby BHP, a w przypadku zatrudniania więcej niż 600 pracowników - co najmniej jednego pracownika służby BHP na każde kolejne 600 pracowników.





