Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 kwietnia 2024 06:12
Reklama

Będzie porozumienie samorządów w sprawie budowy nowej linii komunikacyjnej łączącej stacje metra Warszawa Chrzanów z Sochaczewem

24 sierpnia w siedzibie marszałka województw mazowieckiego Adama Struzika w Warszawie odbyło się spotkanie w sprawie projektu nowego połączenia komunikacyjnego pomiędzy Warszawą a Sochaczewem. Pojawia się w tej sprawie „zielone światło”, które może przyśpieszyć realizację projektu. W spotkaniu z marszałkiem Adamem Struzikiem uczestniczyli przedstawiciele gmin powiatu warszawskiego zachodniego, przez które będzie przebiegać trasa (Stare Babice, Leszno, Błonie, Kampinos), starosta warszawski zachodni Jan Żychliński- koordynator projektu, burmistrz Sochaczewa Piotr Osiecki, burmistrz dzielnicy Bemowo Michał Grodzki, Michał Panfil p.o. prezesa WKD, przedstawiciele Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego i departamentów Urzędu Marszałkowskiego.
Będzie porozumienie samorządów w sprawie budowy nowej linii komunikacyjnej łączącej stacje metra Warszawa Chrzanów z Sochaczewem

Autor: www.facebook.com/powiatwarszawskizachodni

Wprowadzenia do zagadnienia dokonał Starosta Jan Żychliński.- Pracujemy nad tym projektem już 7 lat. Pierwszym naszym działaniem w 2010 r. było złożenie wniosku do planu zagospodarowania przestrzennego woj. mazowieckiego. Wspólnie z samorządami zleciliśmy także opracowanie studium wykonalności. Nowa trasa komunikacyjna będzie liczyła 43 km i połączy stację metra Warszawa Chrzanów z Sochaczewem. Trasa przebiega przez tereny prywatne i tereny Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Koszt wykupu gruntów oszacowano na ok. 60 mln zł, a wartość realizacji całego projektu wyniesie ok. 400 mln zł- powiedział starosta.


Nowatorskim założeniem projektowanej linii komunikacyjnej jest budowa specjalnego toru betonowego dla autobusów elektrycznych lub hybrydowych. Wzdłuż trasy powstanie droga rowerowa. Tego typu rozwiązania komunikacyjne stosuje się m.in. w Anglii, Francji i Holandii. To rozwiązanie jest dwukrotnie tańsze od tradycyjnego połączenia kolejowego, jest także innowacyjne i proekologiczne. Marszałek Adam Struzik stwierdził, że projekt jest śmiały, stanowi także wyzwanie ze względu na koszty, jednak suma 400 mln zł jest do udźwignięcia. W uzyskaniu tych funduszy mogą pomóc środki z Europejskich Funduszy Inwestycyjnych, być może uda się je pozyskać w ramach tzw. planu Junckera (pieniędzy z instrumentów zwrotnych). Na tym etapie, zdaniem marszałka, pieniądze nie są największym problemem, kluczową sprawą jest uregulowanie spraw własności gruntu, przez które będzie przebiegać nowa linia komunikacyjna- powiedział marszałek.


Nieodzowne będzie powołanie spółki, w skład której wejdzie samorząd wojewódzki, samorządy gminne i powiatowe. Być może partnerem w tym projekcie będzie WKD, która przewozi ok. 8 mln pasażerów rocznie i ma duże doświadczenie w dziedzinie transportu publicznego. Departament Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w porozumieniu z prawnikami przygotuje projekt umowy w sprawie powstania spółki, formą udziałów w niej samorządów gminnych byłby aport gruntów. Rysują się realne możliwości utworzenia nowoczesnego połączenia komunikacyjnego, które będzie sprzyjać rozwojowi terenów powiatu warszawskiego zachodniego. 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama