Rynek książek w Polsce

  • 25.01.2018, 12:49 (aktualizacja 25.01.2018 13:07)
  • Redakcja
Rynek książek w Polsce

Z raportu Instytutu Książki z 2015 wynika, że z roku na rok spada sprzedaż w branży wydawniczej w Polsce. W 2014 roku rynek książek wygenerował o 460 tys. zł mniej zysku (2,48 mln zł) niż w 2010 (2,94 mln zł). Przyczyn spadku sprzedaży eksperci dopatrują się w niesprzyjającej koniunkturze gospodarczej – wprowadzeniu podatku na książki oraz wzroście znaczenia e-booków.

Książka – najczęściej wybierany prezent na święta

Mimo niepokojących prognoz i przewidywań pogorszenia się kondycji rynku wydawniczego, książka nadal jest jednym z najchętniej wybieranych prezentów pod choinkę. Jak wynika z raportów Deloitte – „Zakupy Świąteczne”, Polacy od lat deklarują zakup książki, zaraz obok kosmetyków i słodyczy. W edycji 2017, książka znalazła się na szczycie najczęściej kupowanych prezentów świątecznych w 6 na 10 objętych badaniem państwach Unii Europejskiej.

Co najchętniej czytają Polacy?

Według raportu IK, największy zysk generują książki naukowe i fachowe. Od 2010 ich udział w przychodach utrzymuje się na poziomie powyżej 30%, a w 2014 osiągnął 37,9%. Spada natomiast sprzedaż literatury pięknej. W 2014 roku zanotowano, że jej udziały w zyskach były o 2,7 p. p. niższe niż miało to miejsce w 2010 roku (15%). Widocznie spadła również ogólna liczba sprzedanych wolumenów. W 2014 roku sprzedano 105,8 mln egzemplarzy, a to o 34 mln mniej niż w 2010.

Rynek dystrybucji książki

Z raportu IK wynika, że największy odsetek książek (36%) dystrybuowany jest w Internecie. Niemniej jednak, prawie identyczny procent wolumenów (35%) dostarczają księgarnie. Znacznie mniejszy udział w dystrybucji publikacji mają natomiast: supermarkety (15%), kioski z prasą (9%), kluby i wysyłka (3%) oraz akwizycja (2%).

Z badań Instytutu Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej wynika, że głównym źródłem zakupu książki dla Polaków w 2014 roku były księgarnie tradycyjne (49%), choć ich udział nieznacznie spadł, w porównaniu z 2010 (58%). Warto zwrócić uwagę, że stopniowo rośnie udział księgarni internetowych, w 2014 wyniósł on 16%, a to o 4 p.p. więcej niż w 2012. Podobną tendencję wzrostową widać w przypadku supermarketów, jeszcze w 2012 roku, 5% badanych traktowało je jako źródło zakupu książki, a w 2014, ten odsetek wzrósł już do 12%.

Polacy rzadko korzystają z antykwariatów, jak wynika z badań BN, tylko 6% respondentów zadeklarowało w 2014 roku kupno książki w takim miejscu. Mała popularność antykwariatów może wynikać np. z chęci posiadania nowych książek lub kojarzenia tych punktów ze sprzedażą starych, zniszczonych egzemplarzy. Warto jednak zajrzeć do takich miejsc, wiele z nich posiada bardzo cenne wolumeny, które z biegiem czasu mogą nawet zyskać na wartości. Poza tym, czołowe firmy na rynku antykwarycznym w Polsce, jak Antykwariat Tezeusz, posiadają strony internetowe i prowadzą sprzedaż online. Istnieje możliwość przejrzenia zbiorów bez wychodzenia z domu. Dodatkowo zasób publikacji antykwariatu jest ciągle powiększany. Tezeusz posiada sklepy stacjonarne, prowadzi skup książek w Warszawie i pięciu innych miastach w Polsce. 

Redakcja
Podziel się:
Oceń:
 

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe